Masinile electrice, nu tocmai ecologice

Ecologistii care sperau sa salveze planeta conducand masini electrice se pare ca s-au inselat amarnic: potrivit unor studii recente, se pare ca acestea consuma mult prea mult curent pentru a reprezenta o adevarata alternativa la carburantii clasici. Motivul? Tehnologia folosita in fabricarea bateriilor este invechita, impunand schimbarea acestora la un interval de doi ani, ceea ce se traduce in costuri mai ridicate si incarcari mai frecvente decat s-a anuntat initial.

Premierul britanic David Cameron a confirmat ca guvernul va oferi o subventie de 20 de milioane de lire sterline companiei Nissan pentru productia de masini electrice. De asemenea, ca masura din programul national de inlocuire a masinilor pe benzina si motorina, guvernul englez ofera un bonus de 5000 lire sterline celor care isi cumpara vehicule electrice. Planul implica si construirea unei retele de alimentare cu energie electrica, care va costa, probabil, milioane de lire sterline.

Studiile Institutului de Inginerie si Tehnologie arata ca promisiunile privind performanta acestei tehnologii sunt “fantezie pura”. Echipa redactionala a publicatiei E&T apartinand institutiei a concluzionat ca bateriile au o durata de utilizare de circa doi ani, iar inlocuirea acestora este foarte costisitoare. Mai mult, dupa fiecare incarcare, bateriile – pe baza de ioni de litiu, ca si cele pentru telefoanele mobile – asigura deplasarea pe maxim 160 km.

Masini electrice

O masina pe baza de combusibil conventional are o autonomie de aproape 600 de kilometri, la o viteza medie de peste 110km/h. Pentru ca bateriile unui vehicul electric sa reuseasca aceeasi performanta, ar trebui sa cantareasca 1,5 tone. Or, o astfel de masina ar fi mai mare si mai scumpa decat orice masina conventionala, iar costurile totale ar depasi 100.000 de lire sterline, din care 30.000 lire sterline ar reprezenta numai costul efectiv al masinii. Prin urmare, productia unui vehicul electric cu proprietati similare unuia pe baza de carburant clasic nu este fezabila in viitorul apropiat.

Nissan declara ca Leaf, masina sa electrica, are o autonomie de 75 – 220 de kilometri, iar clientii pot cumpara masinile in leasing, pentru a evita sa-si suporte singuri cheltuielile aferente schimbului de baterii.

Cel mai probabil, avem de ales: ori ne menajam portofelul, ori salvam planeta. Ce sa fie?

Author: Sergiu-Matei

Share This Post On

Comments

  1. Autogreen says:

    Mașina electrică nu este poluantă, ideea că acumulatorii poluează la șfârșitul duratei de utilizare este complet falsă atâta timp cât litiu (un metal foarte scump) poate fi reciclat. Motorul electric are cel mai bun randament dintre toate tipurile de motoare, este mai ușor și mai puțin complex față de unul termic. Mașina electrică, deși este mai scumpă deocamdată din cauza acumulatorilor, este mai simplu de construit. În următorii ani mai multe fabrici gigant vor demara producția de acumulatori litiu-ion iar prețul acestora va scădea foarte mult.