Procentul de mesaje spam din totalul traficului de e-mail a ajuns, în al treilea trimestru al anului, la 68,3%, în scădere cu 2,4 puncte procentuale față de trimestrul al doilea. De asemenea, proporția de mesaje spam cu caracter malware a crescut cu peste 1,5 ori. Majoritatea programelor malware distribuite prin e-mail au avut ca ţintă datele de conectare ale utilizatorilor, parolele și datele financiare confidențiale.
În trimestrul al treilea al anului 2013, numărul de e-mailuri de tip phishing a crescut de trei ori, comparativ cu trimestrul anterior. Trojan-Spy.HTML.Fraud.gen a urcat în topul celor mai populare programe malware răspândite prin e-mail, ocupând primul loc în clasament. Acest malware este conceput pentru a arăta ca o pagina html, ce apare ca un formular de înregistrare pentru servicii bancare on-line și este folosit de phisheri pentru a fura informații financiare.
Al treilea trimestru al anului 2013 a fost plin de evenimente care au atras atenţia publicului, precum nașterea copilului regal din Marea Britanie, căutarea lui Edward Snowden de către FBI și accidentul feroviar din Spania. Toate aceste ştiri au fost folosite de infractori pentru a distribui programe malware. Link-urile cuprinse în aceste e-mailuri duceau către site-uri compromise, care redirecţionau utilizatorii către o pagină cu unul dintre cele mai populare kit-uri de exploit-uri – Blackhole. În luna octombrie, creatorul Blackhole, cunoscut sub numele de „Paunch”, a fost arestat în Rusia. Cum va afecta acest lucru viitorul kit-ului rămâne încă neclar, însă experții Kaspersky Lab sugerează că ar putea duce la o scădere a numărului de e-mailuri cu „ştiri” purtătoare de malware.
În trimestrul al treilea al anului au fost înregistrate puține schimbări în ceea ce priveşte ţările care sunt sursele importante de mesaje spam la nivel global. Localizarea botnet-urilor pare a fi relativ stabilă, sau cel puțin există o perioadă de acalmie în relocarea activă a acestora. Asia este în continuare sursa principală de mesaje spam (56,51%). Aceasta este urmată în clasament de America de Nord (20,09%) și de Europa Occidentală (13,47%).