Revista
italianã Gente Motori a supus optzeci de masini unui test,
pentru a descoperi care sīnt modelele cel mai
bine protejate īmpotriva
furtului. Rolul principal īn aceastã
operatiune l-a jucat un hot
profesionist de automobile, pe care jurnalistii
l-au contactat prin
intermediul Scotland Yard-ului. Testul s-a
desfãsurat īn felul urmãtor:
hotul – care si-a pãstrat anonimitatea – a avut la dispozitie cīte cinci
minute pentru fiecare automobil, pe care
trebuia sã-l descuie fãrã sã
deterioreze īncuietoarea sau sã producã mãcar
o zgīrieturã caroseriei. De
asemenea, singurele unelte pe care le-a avut la dispozitie au fost un
patent si un speraclu.
Īn interviul acordat
revistei, „specialistul” sustine cã nu existã
masini care nu pot fi furate, ci hoti
care renuntã dacã pierd prea mult
timp cu neutralizarea alarmei.
Acesta ar fi, dupã pãrerea sa, singurul
avantaj pe care-l poate oferi montarea unei
alarme foarte scumpe:
lungirea timpului necesar deschiderii
automobilului. Cīt despre
antifurtul tip „immobilizer”, care
īmpiedicã pornirea motorului dacã nu
se foloseste cheia de contact originalã,
acesta nu este o piedicã („mai
greu este sã ajungi la fire fãrã a provoca
stricãciuni”, dupã declaratia
spãrgãtorului), iar sistemele mecanice de
blocaj pentru pedale si volan
sīnt banale, pentru cã sīnt pe bazã de
īncuietoare. Dupã respectivul hot,
nici alarmele prin satelit nu sīnt o problemã,
dacã se opereazã īntr-un
grup organizat si se foloseste un camion.
Rezultatul ineditului test a fost dezastruos
pentru unele modele, chiar
cu sculele rudimentare avute la dispozitie
„profesionistul” reusind sã
porneascã si chiar sã se distanteze cu
automobilul fãrã probleme. Trebuie
spus cã el prãduieste īn general automobile
scumpe, pe care le predã la
cīteva minute dupã sustragere celui care i
le-a comandat si cã dispune de
o aparaturã care poate sã decupleze orice
sistem de alarmã. „Dacã aveam
toate sculele la mine, nu-mi rezista
nici una”, le-a declarat
reporterilor, zīmbind.
Clasa micã
Model Timp deschidere Calificativ
Peugeot 206 2 secunde *
Opel Agila 2 secunde ***
Fiat Punto 15 secunde ***
Ford Ka 23 secunde ***
Renault Clio 25 secunde ****
Skoda Fabia 43 secunde ****
Toyota Yaris IMPOSIBIL *****
Peugeot 206 a permis si neutralizarea
immobilizer-ului, hotul
parcurgīnd 1,8 kilometri īn cele cinci minute
Clasa compactã
Model Timp deschidere Calificativ
Kia Shuma 4 secunde **
Renault Megane 16 secunde ***
Opel Astra 21 secunde ***
Seat Leon 27 secunde ***
Audi A3 29 secunde ***
Volkswagen Golf 50 secunde **
Ford Focus 1 min 5sec ****
Golf-ul a permis si neutralizarea
immobilizer-ului, hotul parcurgīnd
1,6 kilometri īn cele cinci minute
Clasa medie
Model Timp deschidere Calificativ
Subaru Legacy 12 secunde **
Seat Toledo 26 secunde ***
Peugeot 406 29 secunde **
BMW 325 coupe 1min 10sec ****
Honda Accord 1min23sec ****
Nissan Primera IMPOSIBIL *****
Lexus IS 200 IMPOSIBIL *****
Peugeot-ul 406 a permis si neutralizarea
immobilizer-ului, hotul
parcurgīnd 2,3 kilometri īn cele cinci minute.
A cedat si Vectra, fiind
parcursi 2 kilometri
Clasa medie superioarã si clasa mare
Model Timp deschidere Calificativ
Alfa Romeo 166 5 secunde ***
Cadillac Seville 5 secunde ***
BMW seria 5 36 secunde ****
SAAB 9-5 58 secunde **
Jaguar S-Type IMPOSIBIL *****
Volvo S80 IMPOSIBIL *****
SAAB-ul 9-5 a permis si neutralizarea
immobilizer-ului, hotul
parcurgīnd 2 kilometri īn cele cinci minute
Clasa coupe si spider
Model Timp deschidere Calificativ
Honda S2000 18 secunde **
Porsche Boxster 22 secunde ****
Jaguar XKR 40 secunde ****
Porsche 911 50 secunde ****
Audi TT IMPOSIBIL *****
Toyota Celica IMPOSIBIL *****
Toyota MR2 IMPOSIBIL *****
Honda S2000 a permis neutralizarea
immobilizer-ului, hotul parcurgīnd
1,6 kilometri īn cele cinci minute
Categoria monovolume
Model Timp deschidere Calificativ
Chrysler Voyager 6 secunde ***
Citroen Picasso 15 secunde ***
Opel Zafira 21 secunde ***
Renault Espace 24 secunde **
Mercedes A-Klasse 30 secunde ***
Nissan Almera Tino IMPOSIBIL *****
Toyota Previa IMPOSIBIL *****
Renault Espace a permis neutralizarea
immobilizer-ului, hotul
parcurgīnd 2,3 kilometri īn cele cinci minute
Masini de teren
Model Timp deschidere Calificativ
Suzuki Grand Vitara 2 secunde **
Honda HR-V 5 secunde ***
Ssangyong Musso 7 secunde **
Land Rover Freelander 26 secunde ****
Range Rover 1min33sec ***
Opel Frontera Sport 1min36sec ***
Ssangyong Musso a permis neutralizarea
immobilizer-ului, hotul
parcurgīnd 1,6 kilometri īn cele cinci minute
Notã: calificativul a fost acordat īn functie
de dificultãtile pe
care
hotul
le-a īntīmpinat si de timpul īn care a reusit
sã plece cu masina.
„IMPOSIBIL” īnseamnã cã respectivul
nu a reusit sã porneascã automobilul
īn 5 minute cu
sculele mentionate mai sus
Multumiri lui Ionut pentru email.
