Review

Ray tracing în Cyberpunk 2077 cu ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070

Ray tracing în Cyberpunk 2077 cu ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070

Tehnologia de urmărire a razelor luminoase promite nu mai puțin decât o adevărată revoluție în modul în care sunt randate jocurile video și pare să se țină de cuvânt, chiar dacă suportul pentru această tehnologie este limitat, pentru moment, la destul de puține jocuri. Dar tehnologia ray tracing este deja inclusă drept funcție de bază pe hardware-ul dominant în materie de redare a jocurilor, adică plăcile video cu GPU NVIDIA, care o promovează ca pe un argument de achiziție semnificativ.

Este previzibil, așadar, ca din ce în ce mai mulți dezvoltatori de jocuri să introducă ray tracing pe agenda viitoarelor lor producții. Istoria ne învață că orice nouă tehnologie tinde să aducă prețurile la un nivel universal convenabil, așa că nu este departe momentul în care o placă grafică cu ray tracing nu va mai fi considerată o variantă scumpă, destinată exclusiv gamerilor cu dare de mână și profesioniștilor, ci va deveni o caracteristică fără de care va fi destul de greu să mai propui o nouă placă unei piețe alta decât cea entry-level.

Așa că ne-am gândit să profităm de ocazia de a testa noul model ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070 pentru a-ți oferi o incursiune mai detaliată în tehnologia ray tracing. Am testat placa cu noul joc video Cyberpunk 2077, care, în pofida lansării care a avut loc mult prea devreme și a generat imense controverse în industrie, reprezintă o excelentă implementare a tehnologiei ray tracing.

Probabil că mulți dintre voi au auzit deja despre sau au experimentat tonele de bug-uri din joc și acest articol nu este o apologie, pe care producătorul jocului, CD Project Red, chiar nu o merită. Dar, dincolo de AI-ul dezamăgitor, de nenumăratele glitch-uri grafice, de mecanica insuficientă și nesatisfăcătoare a jocului și de impardonabilele minciuni ale dezvoltatorului, Night City este o capodoperă în materie de spațiu de joc într-o lume deschisă și este realmente impresionantă, nu doar prin dimensiuni, arhitectură, spațialitatea pe multiple niveluri și personalitatea distinctă pe care o au diversele zone ale orașului, ci și prin implementarea sistemului de iluminare, care ne interesează în acest articol.

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 (Foto: CD Project Red)

Ce este ray tracing?

Pentru ca toată lumea să fie pe aceeași pagină, vom începe prin a spune că ray tracing este o tehnică de randare care poate produce efecte de iluminare incredibil de realiste în jocurile video. Asta se realizează printr-un algoritm care poate urmări traseul unei raze de lumină de la sursă până la obiectele virtuale pe care le întâlnește în joc, cu care va interacționa extrem de realist, simulând cu precizie efectele de iluminare.

Paradoxal, ray tracing nu se referă doar la razele de lumină și spațiile iluminate de acestea, ci mai ales la lipsa luminii acolo unde ea nu ar apărea nici în realitate. Umbrele și reflexiile asemănătoare celor din lumea reală dau nota deosebită de realism a spațiului de joc, alături de spectaculoasele efecte de translucență și dispersie a luminii. Algoritmul calculează precis unde ajung razele de lumină și ce interacțiune au cu respectiva suprafață, rezultatul fiind un efect asemănător cu cel văzut de ochiul uman în realitate. Iluminarea, umbrele și reflexiile sunt simulate cu precizie și sunt calculate inclusiv culorile pe care le vei vedea ca urmare a tuturor acestor interacțiuni complexe.

Pentru redarea unor imagini computerizate aproape identice cu realitatea este nevoie de o putere de calcul considerabilă, care este însă limitată într-un PC de gaming și mult mai limitată într-o consolă de jocuri. Ray tracing-ul este folosit pe scară largă la dezvoltarea de grafică computerizată pentru filme sau spectacole TV, dar în acest caz studiourile beneficiază de puterea unor întregi ferme de servere și chiar și atunci procesul este destul de îndelungat și de complicat. De aceea, a realiza astfel de efecte în timp real era mult prea solicitant pentru hardware-ul de gaming.

În mod tradițional, jocurile video au folosit până acum rasterizarea, care este o metodă mai rapidă de randare a graficii computerizate. Aceasta convertește grafica 3D în pixeli 2D care sunt afișați pe ecran, dar pentru redarea unor efecte de iluminare realiste rasterizarea folosește shadere, pentru atingerea unor rate de reîmprospătare care să asigure fluiditatea redării. Chiar dacă noile jocuri beneficiază de suport pentru ray tracing în timp real, rasterizarea este încă necesară, până ce va fi disponibil un motor grafic bazat exclusiv pe ray tracing.

Jocuri precum Cyberpunk 2077 fac o muncă de pionierat în acest domeniu și efectele sunt de multe ori destul de subtile și greu de remarcat, însă creierul le vede și le procesează, motiv pentru care senzația unei plimbări prin Night City în orice moment al zilei este atât de fascinantă și diferită de alte orașe virtuale pe care poate că le-ai explorat în trecut.

TUF Gaming GeForce RTX 3070 – performanțe hardware deosebite

Placa grafică TUF Gaming GeForce RTX 3070 este echipată cu noile multiprocesoare de streaming NVIDIA Ampere, care sunt elementele de bază ale celor mai rapide și eficiente GPU-uri din lume, permițând procesarea unui volum de date FP32 dublu și oferind o eficiență energetică îmbunătățită. Placa include nuclee RT de generația a 2-a, care au o capacitate de procesare dubă față de prima generație, oferind un nou nivel de performanță în materie de ray tracing.

De asemenea, nucleele Tensor de generația a 3-a dublează și ele volumul de date procesate de algoritmi AI avansați, cum este DLSS. Aceste nuclee suportă acum rezoluții până la 8K și sporesc considerabil performanța jocurilor și capabilitățile AI.

ASUS GeForce RTX 3070

ASUS GeForce RTX 3070 (Foto: PC News)

Placa beneficiază de un design nou al ventilatoarelor Axial-tech, care include un ventilator central cu direcție de rotație inversată, care diminuează turbulențele. De asemenea, angrenajele pe bază de rulmenți dubli ale ventilatoarelor permit dublarea duratei de viață față de modelele cu rulmenți cu lagăre.

Proverbiala durabilitate a plăcilor TUF se datorează și condensatorilor din clasa militară și altor componente de înaltă calitate folosite. Nu în ultimul rând, aplicația GPU Tweak II oferă o interfață intuitivă pentru reglarea parametrilor de performanță și a celor termici ai plăcii, precum și pentru monitorizarea sistemului.

Iluminarea corectă

Cu o placă de talia lui TUF Gaming GeForce RTX 3070, poți activa în tabul Graphics din setările lui Cyberpunk 2077 presetarea rapidă Ray Tracing, care vine în două variante: Medium și Ultra, principala diferență dintre ele fiind activarea reflexiilor în versiunea Ultra.

Pentru acest articol, am realizat capturi folosind presetările Ultra și Ray Tracing Ultra și în cele ce urmează vei vedea în ce constă diferența, pe alocuri imensă, dintre cele două moduri. De menționat că nivelul de utilizare al CPU-ului și GPU-ului va atinge 100 %, iar zgomotul ventilatoarelor sistemului va crește semnificativ în modul Ray Tracing Ultra. Spun ventilatoarele sistemului pentru că placa video nu va produce mai mult decât un susur perceptibil dar deloc deranjant, în vreme ce ventilatorul sursei va rivaliza cu un Boeing la decolare, așa că îți recomandăm să faci în prealabil un upgrade serios al sursei dacă vrei o experiență de joc confortabilă, care să nu necesite căști audio cu o bună izolare fonică. Dacă upgrade-ul nu este posibil, îți recomandăm să setezi jocul pe Medium pentru a menține zgomotul sistemului în limite tolerabile.

Cyberpunk 2077 Ultra

Cyberpunk 2077 Ultra (Foto: PC News)

Cyberpunk 2077 Ray Tracing Ultra

Cyberpunk 2077 Ray Tracing Ultra (Foto: PC News)

Un prim exemplu de diferență pe care o face ray tracing-ul este evident în capturile de mai sus ale ascensorului din apropierea apartamentului lui V.

În modul Ultra, în interiorul cabinei lumina pare să vină din toate părțile, iar pereții sunt total iluminați, detaliile texturii fiind clar vizibile, iar din exterior lumina se reflectă doar pe cele patru fâșii de pe podea. Modul RT Ultra afișează reflexii detaliate ale luminii din exterior pe podeaua ascensorului, dar și un efect realist de umbrire a suprafețelor pe care aceasta nu ar ajunge în realitate.

În consecință, sunt vizibile mult mai puține detalii ale texturii pereților, iar imaginea din exterior are acel halou specific zilelor însorite, umbrele de pe clădiri fiind redate realist. Dacă vrei maximum de detalii, poți juca în modul Ultra, dar odată ce remarci diferența între iluminarea din toate direcțiile și cea care simulează realitatea, nu vei putea să nu vezi asta peste tot în joc, iar unele obiecte vor părea că plutesc în cadru, fără o legătură organică cu fundalul, în modurile fără ray tracing.

Cyberpunk 2077 Ultra

Cyberpunk 2077 Ultra (Foto: PC News)

Cyberpunk 2077 Ray Tracing Ultra

Cyberpunk 2077 Ray Tracing Ultra (Foto: PC News)

Un alt cadru în care efectele ray tracing sunt extrem de evidente l-am capturat în garajul de lângă clădirea lui V. La fel, în modul Ultra iluminarea vine din toate direcțiile și texturile sunt afișate cât se poate de detaliat. Dar diferența față de imaginea cu ray tracing este imensă.

În primul rând, cu RT Ultra lumina intră pe toate ferestrele din stânga și difuzia realistă a acesteia estompează detaliile texturii. Peretele de sub ferestre este întunecat și lumina ajunge la o intensitate realistă și pe peretele din dreapta. De asemenea, peretele din fundal este în mod realist iluminat de reclama din stânga, fiind vizibile detaliile sistemului electric, iar reclama își proiectează corect lumina pe podea.

Umbrele fac diferența

Cyberpunk 2077 Ultra

Cyberpunk 2077 Ultra (Foto: PC News)

Cyberpunk 2077 Ray Tracing Ultra

Cyberpunk 2077 Ray Tracing Ultra (Foto: PC News)

În cele două cadre de mai sus am urmărit să îți arăt la ce nivel de detaliu ajunge iluminarea în modul RT. Spațiul dintre vendorul automat din stânga și containerul pentru gunoi este aproape complet întunecat de RT și la asta ne refeream mai sus în legătură cu paradoxul lipsei de lumină. De asemenea, semnul galben de pe automatul din dreapta dispare complet iar peretele din spate este iluminat și colorat corespunzător cu sursele de lumină.

De asemenea, în cele două imagini de mai jos poți remarca umbrele realiste redate și pe timp de zi, care întunecă stomacul lui V atunci când lumina soarelui vine de undeva din spatele ei.

Cyberpunk 2077Ultra

Cyberpunk 2077 Ultra (Foto: PC News)

Cyberpunk 2077 Ray Tracing Ultra

Cyberpunk 2077 Ray Tracing Ultra (Foto: PC News)

Reflexii extrem de detaliate

Aceste cadre arată modul realist de redare a reflexiilor în modul RT. Diferența este cât se poate de evidentă, calitatea reflexiilor și deformarea realistă a acestora pe suprafața apei fiind impresionant de realistă și sporind considerabil efectul de imersiune în atmosfera jocului. De menționat că reflexiile sunt redate la acest nivel de detaliu doar în modul RT Ultra. În modul RT Medium apa arată ca în modul Ultra fără ray tracing.

Cyberpunk 2077 Ultra

Cyberpunk 2077 Ultra (Foto: PC News)

Cyberpunk 2077 Ray Tracing Ultra

Cyberpunk 2077 Ray Tracing Ultra (Foto: PC News)

O altă situație în care diferențele sunt semnificative este cea din cadrele de mai jos, în care iluminarea dominantă vine de la panourile colorate de pe perete. RT adaugă un halou roz trotuarului, lumina difuzându-se gradat și pierzându-și intensitatea în mod realist, iar peretele de sub sursa de lumină apare întunecat, cum ar apărea și dacă ai avea norocul să dai o raită în realitate prin centrul orașului la ceas târziu din noapte.

Cyberpunk 2077 Ultra

Cyberpunk 2077 Ultra (Foto: PCNews)

Cyberpunk 2077 Ray Tracing Ultra

Cyberpunk 2077 Ray Tracing Ultra (Foto: PC News)

Considerații finale

Am putea continua la nesfârșit cu capturile, dar credem că ți-ai făcut deja o bună idee despre capabilitățile tehnologiei ray tracing. Ar mai fi de menționat și faptul că jocul rulează la fel de fluid în modul RT Ultra și nu vei întâlni blocaje și latențe nedorite, decât dacă vei da peste unul dintre bug-urile jocului, care bănuim că apar mai frecvent la plăcile fără ray tracing.

Utilizatorii YouTube se amuză/enervează copios cu tonele de clipuri cu bug-uri care tot apar și am întâlnit și noi destul de multe dintre ele în experiența noastră cu Cyberpunk 2077 pe TUF Gaming GeForce RTX 3070. Dar nu am remarcat diferențe în acest sens față de prima experiență de joc, care a avut loc pe o placă din generația anterioară, un model Strix RTX 2080. Aparent, puterea de calcul superioară a cipului grafic și implementarea de calitate a lui ASUS concură la o experiență cu un minim de bug-uri a jocului, dar nu te aștepta sub nicio formă să fii scutit în totalitate de ele.

Motiv pentru care, după trei playthrough-uri cu fiecare lifepath din joc pe Strix RTX 2080 și o incursiune masivă în Night City cu TUF Gaming GeForce RTX 3070 îți recomandăm cu entuziasm experiența ray tracing de înaltă calitate pe care o pot reda noile plăcile grafice în Cyberpunk 2077. Dacă mai adaugi la asta și o doză serioasă de simț al umorului, vei putea juca jocul fără prea mulți nervi, până când acesta va ajunge la nivelul de decență la care ar fi trebuit să fie la lansare.

ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070

ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070 (Foto: ASUS)

Teoretic, placa video TUF costă în jur de 6400 de lei, un preț pe care nu și-l vor permite mulți. Nici cei cu bani nu au opțiuni momentan, acest RTX 3070 (și nu doar el) fiind și un fel rara avis, toate magazinele online afișând în continuare dezarmanta etichetă „stoc epuizat”.

VERIFICĂ PREȚUL ONLINE

To Top