Stiri

„The Times” taxeaza continutul online

Cel mai longeviv cotidian britanic, „The Times”, a inceput la 1 iulie a.c. sa-si taxeze cititorii pentru continutul online. Detinut de magnatul media Rupert Murdoch, „The Times” este primul cotidian de interes general care recurge la aceasta masura. Acum, accesul pentru o zi costa o lira sterlina, iar un abonament saptamanal la „The Times” sau publicatia-sora „The Sunday Times” – 2 lire.

Patronatul a anuntat ca va introduce plata pe toate website-urile trustului inca din august 2009. Paradoxal, masura este determinata tocmai de criza economica: pe masura ce tot mai multe ziare isi inchid editiile tiparite si publicitatea migreaza catre mediul online, „supravietuitorii” – adica editiile electronice ale ziarelor – sunt nevoite sa gaseasca metode alternative de a-si sustine costurile. Dupa cum era de asteptat, cititorii n-au primit cu prea mare bucurie schimbarea, traficul pe website-ul ziarului scazand cu 60%, ceva mai putin decat se astepta.

The Times

Ziarul apare inca din 1785, cand purta numele „The Daily Universal Register” si avea, in luna mai a acestui an, un tiraj de 515.379, in scadere cu aproape 13%, in vreme ce „The Sunday Times” aparea in 1.117.749 de exemplare, cu 6% mai putin decat anul trecut.

Alte publicatii celebre care au apelat la aceeasi masura sunt „The Financial Times” si „Wall Street Journal” (tot din trustul lui Murdoch) – singurul ziar american de larga circulatie care isi taxeaza cititorii pentru continutul online. De asemenea, „The New York Times” a anuntat in ianuarie ca va introduce taxarea pe site-ul propriu la inceputul lui 2011.

Iar previziunile nu sunt deloc imbucuratoare: potrivit Biroului Britanic de Audit al Tirajului, vanzarile ziarelor tiparite sunt in continua scadere, astfel incat ne putem astepta ca tot mai multe publicatii sa introduca plata pentru continutul online. Expertii in economie mediatica avertizeaza insa ca masura nu va aduce neaparat rezultatele scontate, putandu-se dovedi eficienta doar in cazul in care continutul oferit online nu este disponibil altundeva gratuit sau daca ofera o calitate mult superioara celei aferente editiilor tiparite.

Un sondaj realizat de YouGov SixthSense arata ca 60% dintre britanici considera ca merita sa plateasca pentru „un ziar bun”, insa 83% refuza sa plateasca pentru continutul online. Totodata, respondentii cu varste cuprinse intre 16-24 de ani au declarat intr-un procent mai mare ca ar fi dispusi sa plateasca pentru a citi stirile online.

Vor supravietui oare ziarele in acest mod? Cititorii fideli vor accepta sa plateasca pentru continutul online sau vor accesa alte site-uri, mai putin celebre, dar gratuite?

To Top